NEW YORK U 10 DANA

0San svakoga ljubitelja putovanje je New York, svjetsko poslovno  i turističko odredište, potpuno neponovljiv doživljaj. Način i brzina života, neopisive gužve, neboderi  i arhitektura kakve nema u Europi svima ostaju duboko u sjećanju. Mora se pogledati i neka kultna predstava na Broadwayu, kao i mnogobrojne točke uličnih zabavljača po raznim trgovima. Brzo se uklopite i pojedete hot dog na uličnom štandu sjedeći na klupi ili stepenicama obližnjeg parka. Da to je NY!

DELTA AIRLINES
Mnoge avio kompanije voze do tamo, ali nitko direktno iz Hrvatske. Kako živimo u Rijeci odabrali smo stoga direktni Delta airlines let iz Venecije za JFK. Ako se kupi avionska karta dovoljno rano, razlike u cijeni gotovo nema. Međutim, uvijek postoji mogućnost da karta propadne ako iz bilo koga razloga ne možete ići na put u terminu kada ste kupili kartu.  Let traje samo 8,5 sati, a nazad čak sat kraće. Vrijeme polazaka i dolazaka je idealno. Do NY je dnevni let pa pored ručka stalno su nudili neke grickalice i pića. Nazad je noćni let pa poslije večere se moglo odspavati do doručka i slijetanja. Više pogledajte ovdje. Po dolasku na aerodrom JFK slijedilo je dvosatno čekanje u redovima za provjeru vize, razgovor s carinicima, uzimanje otiska prstiju i slikanje vašeg jedinstvenog oka… Mislili smo da svoju prtljagu više nećemo niti naći, ali oni su se i dalje vozili pokretnom trakom iako odavno nije bilo natpisa s koga leta su. Do hotela smo uzeli taksi i putovali 80 minuta. Fiksna cijena je 68$ do Manhattana. Nešto je jeftinije ići posebnom željeznicom, pa presjesti na metro, ali kako je bio rush hour , a imali smo i dva velika kofera, ruksake, taxi je odlična opcija, pogotovo za grupu od više ljudi.

HOTEL SHOREHAM
Bezbroj je hotela u gradu. Turisti odsjedaju uglavnom na otoku Manhattan, koji se nalazi između rijeka Hudson i East river. Cijene su zaista veoma visoke za naše, pa i zapadnoeuropske pojmove. Najjeftiniji pristojni hoteli su obično oko 200€ za noć u dvokrevetnoj sobi i ne baš velikoj. Velike sobe iz američkih filmova nisu sobe koje ćete pronaći u NY, osim da ih platite i tisuću dolara za noć. Najviše su cijene oko Brodwaya, pa sve do Central Parka. To je u stvari poslovna četvrt, gdje ne odsjedaju samo turisti. Nešto su jeftini na jugu. Mi smo izabrali boutique hotel Shoreham**** i dobili sobu na osmom katu s odličnim pogledom na vrhove nebodera i 5.aveniju.  Udaljen je svega 5 blokova od Central parka i toliko na suprotnu stranu do Rockfeller centra, te 15 minuta pješice do Times Sqarea.  U pravilu doručak se posebno naplaćuje u svim hotelima i to dosta. Naš hotel je nudio u prizemlju u wireless free zonu, besplatnu kavu, čaj i vodu. Više pogledajte ovdje.

NEW YORK CITY PASS
New York city passNYCGO
Za posjetiti poskupe atrakcije treba odvojiti podosta novaca. Uz to svuda su dugački  redovi. Ipak neka kultna mjesta morate posjetiti, ma koliko koštalo. Preporuka je uzeti New York City Pass koji nudi posjetu šest glavnih atrakcija od ponuđenih devet za 114$. Vrijedi 9 dana pa se mogu pogledati jedna ili dvije dnevno, što je optimalno.  Naime, radno vrijeme većine muzeja je od 10 do 18 sati, pa se s obzirom na čekanja i potrebno vrijeme za obilazak od minimalno dva sata ne može obići niti više.  Za pripremu puta najbolje je posjetiti stranicu NYCGO, koja je službena turistička agencija grada. Evo što je uključeno u New York city pass.
Empire state building
American museum of natural history
Metropolitan muzej
Top of the rock  ili Guggenheim muzej
Kip slobode i otok Ellis ili kružnu tura brodom
9/11 Memorial ili nosač aviona Intrepid
Za one koji planiraju vidjeti više od ovih šest atrakcija, moguće je uzeti  skuplji New York pass koji nudi  posjetu 80 atrakcija, a čija cijena ovisi o broju dana.

New York card

TIMES SQUARE
Kad smo se smjestili u hotel, prošetali smo do Times Square, gdje je centar života grada. Pored silnog neona i reklama, vlada neopisiva gužva. Praktično vas kolona pješaka nosi dok hodate. Tako je i danju i noću. Na mnogim mjestima kao svuda po gradu su postavljeni stolovi i stolice gdje možete sjesti, odmoriti, popiti kavu koju ste uzeli u obližnjem Starbucks-u ili pojesti nešto. U nedjelju smo imali priliku gledati skoro tisuću poklonika joge kako vježbaju, a vikendom se tamo stalno nešto događa. Tu se križa Broadway sa 7. avenijom,  gdje se nalazi velika većina kazališta. Kada čujete vrisku to znači da neka zvijezda upravo dolazi. Mi smo tako naišli na dolazak Lady Gage, koja je upravo ulazila na svoj koncert.  Odlučili smo pogledati mjuzikl Mamma Mia, koji nas je oduševio.

COLUMBUS
Prvo odredište,  džungla usred grada, Central Park. Prošli smo poerd zgrade koncertne dvorane Carnagy Hall -a, koja slavi 155 godina postojanja. Jedan od bezbrojnih ulaza vodi preko trga Columbus posvećenom slavnom moreplovcu Columbu. Odatle se prekrasno vide redovi nebodera i s druge strane velika zelena površina.

CENTRAL PARK
Velika zelena oaza u srcu Manhattana je Central Park. Smijete šetati, trčati, voziti bicikl ili role. Posjetili smo njegov južni dio u subotu i dobro se nahodali usprkos ne baš lijepom vremenu i povremenoj kiši. Zaista je predivan i napravljen po mjeri svakoga. Od velikih travnatih površina za ležanje i igru, terena za bejzbol, adrenalin igrališta za skejtere, mističnih dvoraca, ljetne pozornice, jezera za vožnju čamcima do lunaparka (zimi klizališta),  zoološkog vrta i dva velika muzeja. Park se može obići kočijama, biciklima i modernim rikšama. Nas je jedan vješt prodavač nagovarao da nas provede za svega 75$ umjesto pune cijene od 180$, no ipak smo odlučili otkriti sami čari parka. Mnogi dijelovi parka posvećeni su nekoj slavnoj i povijesnoj ličnosti. Pa tako svoj kutak ima Sheakspeare, ali  i John Lennon na mjestu gdje je ubijen. Svatko može biti donator klupe u parku, donacijom dobiva pločicu sa svojim imenom ili nazivom tvrtke. Gotovo sve klupe imaju pločice i odlično su očuvane, eto  odlične, “uvozne” ideje za naše komunalce.

NATIONAL MUSEUM OF HISTORY
Evo nas opet u Central parku par dana kasnije, idemo obići povijesni muzej, koji se nalazi na sedmoj aveniji uz sam Park. Unutra je predstavljena povijest osvajanja ovoga kontinenta te indijanska kultura prije dolaska bijelaca. Nakon dvosatnog obilaska odlazimo preko Central parka do velikog drugog muzeja.

METROPOLITAN
U istočnom dijelu na petoj aveniji nalazi se  Metropolitan muzej umjetnosti, utemeljen 1872. godine. U njemu se nalazi jedna od najznačajnijih zbirki europskog i američkog slikarstva  te primijenjene umjetnosti iz svih dijelova svijeta. Posebno je zanimljiv dio impresionista i staro egipatske umjetnosti.

AVENIJE I ULICE
Na Manhattanu se veoma lako snaći. Ulice i avenije su uglavnom označene brojevima. Avenije idu od sjevera ka jugu od 1-12, stim da su umjesto četvrte ugurane još Lexinton, Parc i Madison. Ulice su okomite i nose brojeve od 1 na jugu do 155 na sjeveru. Jedni ulica koja ide ukoso je Broadway. Na prvoj aveniji uz East river je zgrada Ujedinjenih naroda. Najuži centar je između pete i šeste. Nedeljom se šesta avenija zatvara za promet i pretvara, u veliko sajmište, sa štandovima  gdje možete kupiti raznu robu, hranu svih svjetskih kuhinja. Ljudi šetaju gdje su jučer trubili bezbrojni auti, većinom taxi vozila, limuzine i terenci. Autobusi voze često duž jedne avenije ili ulice i lako se snaći. Metro je veoma razgranat i najbrži način za stići negdje. Poželjno je da se uzme tjedna karta, jer jedna vožnja košta minimalno 3$. Mi smo stoga na kraće relacije znali uzeti taxi poput pravih njujorčana. Kada kiša pada to je gotovo nemoguća misija. Zadnji dan našeg boravka, bila je zatvorena djelomično i peta avenija radi Pride parade.

ROCKFELLER CENTAR i BRYANT PARK
Krećemo duž Šeste avenije.  Odmah, u sljedećoj ulici ispod našeg hotela je Muzej moderne umjetnosti MOMA. Na ulazu postavka hrvatskog umjetnika, razne instalacije mnogih svjetskih poznatih umjetnika.

Prolazimo pored poznate dvorane Radio City Music Hall, gdje se održavaju svjetski poznati koncerti i razne predstave. Još ih je mnogo u okolini. Navratili smo u poznatu slastičarnu Magnolia backery i probali slavni cupcake sa borovnicama. Nije nas oduševio kao donut (američke krafne) iz poznatog lanca Donkin donuts. Izbor je veliki a naviše nam su se svidjele Bostonske sa kremom. Cijena jedne je 1,2$, ali svi kupuju kutiju od 6 komada, koja predvečer košta svega 3,9€.
U Rockfeller centru se skuplja mnoštvo ljudi, koji u predahu kupovine, sjede na klupama i po stepenicama. Jedan dan je osvanula šuma od velikih palmi. Drugi dan je nestala ogromna kamena skulptura koja je tu bila danima. Nova atrakcija je Top of the rock, vidikovac sa koga se vidi Empire state building. Tu je na petoj aveniji i Katedrala Svetog Patrika.
Drugo mjesto masovnog okupljanja je Bryant parc, mala oaza zelenila u moru nebodera . U njemu smo se često dolazili odmarati od dugih šetnji. U njemu je velika zgrada gradske knjižnice, koju ćemo posjetiti kasnije. Par koraka dalje od parka i 5.avenije je glavna željeznička stanica Central station, sa koje ćemo otići vlakom za Washington. Pored nje je Chryslerov neboder, za koga kažu da je najljepši stari neboder u gradu, zbog svoga posebnoga bakrenog krova.

EMPIRE STATE BUILDING
Konačno smo stigli podno simbola grada, dugo godina najviše zgrade svijeta, Empire state buildinga. Ispred njega je uvijek gužva i čeka se 2-3 sata da se popne liftom na 86.kat, odakle se prekrasno vidi grad. Njega ćemo posjetiti predzadnji dan, kada je padala kiša i pogled je bio potpuno drugačiji od očekivanoga. Vrhovi nebodera u oblacima i magli, jak vjetar i kiša, koji su nas brzo potjerali sa otvorene terase u sigurnost iza staklenog zida. Ipak i to je trebalo doživjeti i vidjeti. Oni koji žele doplatiti mogu se popeti na sam vrh na 102.kat, ali mi smo preskočili taj užitak.

MUZEJ 9/11 i WALL STREET
Peti dan smo otišli podzemnom željeznicom u južni dio Manhattana. Imali smo zakazanu posjetu jedinstvenom muzeju u svijetu, simbolom grada i amerčke borbe protiv terorizma. Kompleks i muzej 9/11 posvećeni su rušenju twins nebodera WTC, 11.rujna 2001. godine. Dva velika bazena predstavljaju dva nebodera a u podzemlju je muzej i veoma dirljiva priča, koja će svakome izmamiti suzu iz oka.  Izgrađen je i novi neboder. Pored imena preko 3000 ljudi, stradalih u napadu, mnoštvo je  osobnih predmeta ljudi i uništenih dijelova twinsa koji podsjećaju na tu tragediju. Posebno ističu kamene “stepenice spasa”, kojim su se mnogi uspjeli spasiti nakon kolapsa liftova i drugih stepeništa.
Odšetali smo i do obližnjeg Wall streeta, burze, Muzeja posvećenom indijancima, zgrade suda, vidjeli autobus, kojim se kriminalci dovode na suđenje iz zatvora. Najzanimljivija je bila predstava na trgu, koju su izveli nekoliko afroamerikanaca preskačući grupu turista. I mi smo sudjelovali u njoj. Nasumice izaberu iz publike poveću grupu ljudi i poredaju je, tvrdeći da će ju jedan preskočiti. Nakon toga nude publici da ih otkupi i da ih stave na početak.  Sve to traje preko pola sata na veoma zabavan i humorističan način.

KIP SLOBODE I ELLIS OTOK
Potom smo odšetali na najjužniju točku Manhattana do Battery parka, koji je bio u fazi rekonstrukcije. Odatle polaze trajekti koji voze do Kipa slobode. Primaju oko 400 putnika i uvijek su puni. Kip slobode je na ulazu u luku i pozdravlja sve brodove koji dolaze 1886.godine. Darovali su ga Francuzi prigodom proslava stote godine od neovisnosti. Pod zaštitom je UNESCO-a. Sa postoljem je visok 98 metara. Moguće je popeti se i u glavu uz posebnu doplatu i rezervirano je sve unaprijed šest mjeseci.
Odatle smo produžili drugim trajektom na ostrvo Ellis, gdje su prvo dolazili svi doseljenici u potrazi za boljim životom prošlih stoljeća. Tu se mogu vidjeti dvorane za prijem, mnoga svjedočanstva o raznim ljudskim sudbinama, imena doseljenika i potresne priče.

BROOKLIN BRIDGE
Sedmi dan smo opet na jugu i otišli posjetiti dva etnički dosta čista dijela grada i poznati brooklinski most. Dio sa kinezima je Chinatown, a talijani žive u Little Italy. Ustvari sve je podređeno tim kulturama u tim dijelovima. Tržnice, trgovine, restorani nude ono kao u tim zemljama. Zadržan je i jezik i natpisi. Tu nema visokih poslovnih nebodera i glamura. Odšetali smo potom do brooklinskog mosta, koji prelazi East river i povezuje Manhattan sa Brooklinom. Otvoren je 1883.godine kao najveći viseći most u svijetu sa rasponom između tornjeva od 486,3m.Preko mosta se može prijeći i pješice. Mi smo ipak došli samo do prvog nosača i vratili se natrag.

INTERPID
Predzadnji dan našeg boravka posjetili smo na Hudson river pogledati usidreni nosač aviona Interpid, pretvoren u muzej na otvorenom. Pored mnogih aviona na palubi, može se vidjeti i space shuttle Enterprise. U unutrašnjosti nosača se može pogledati kako se odvijao život na plovećem gradu, ući u podmornicu i vidjeti još mnoga toga zanimljivoga.

TOP OF THE ROCK
Konačno zadnji dan smo ostavili šlag na kraju. Čekali smo i lijepo vrijeme da posjetimo najnoviju atrakciju grada Top of the rock. Pogeld sa 67. kata nebodera  u Rockfeller centru na cijeli grad uključujući i Empire state building i central aprk. Ovaj puta smo malo taktizirali pa otišli u smiraj dana, te vidjeli grad po danu i po noći, kada se milijuni svjetala sa prozora nebodera pretvaraju u svjetlucave točkice. Doviđenja grade do jedne druge prilike.

This entry was posted in New York, Putovanja, S.Amerika, USA. Bookmark the permalink.