VODNJAN, BALE, KANFANAR, ŽMINJ

Sjeverno od Pule se nalazi poznata regija po uzgoju maslina najboljeg maslinovog ulja na svijetu. Obilazimo maslinare i uljare po Istri oko Vodnjana. Kada je berba radi se i nedjeljom. Duž ceste maslinovog ulja, koja je obilježenja brojnim putokazima, pa čak i u gradovima su mnogim OPG-ovi i uljare, gdje se može kupiti mlado extra djevičansko ulje.

VODNJAN GRAD MASLINA I MURALA

Našli smo vremena za prošetati centrom grada Vodnjana. Parkiramo na trgu van grada, odmah do jedne uljare u koju ćemo navratiti kasnije, pa i sami kupiti svježe ulje. Idemo ka centru Trgovačkom ulicom dugom 1 km, što je čini najdužom u Istri. Mnoge stare zgrade su tu izgrađene u 17-18.stoljeću. Nekada su tu bile brojne zanatlije. Ostalo ih je vrlo malo. Vodnjan ima i najkaću i najužu ulicu koja se zove Stari grad, široku svega pola metra. Legenda kaže da mlad lopov uspio pobjeći debelom žandaru koji se zaglavio u njoj.  Stižemo na centralni Narodni trg, koji se diči najljepšim zgradama gradske uprave podignutim 1810. godine. Pored nje je Palača Bradamante, koja je imala razne funkcije a sada je sjedište Zajednice Talijana Vodnjana. Sam trg  je nastao 1808. godine nakon rušenja kaštela i dvorca. Od nekadašnje utvrde ostalo je samo ime sljedeće ulice.  Od njegovog kamena popločane su brojne ulice.  Šetamo jednom takvom. Odmah pored trga je kamena Palača Bettica, izgrađena negdje u 14. st. Bila je u vlasništvu obitelji stigle iz Andaluzije. Danas je u njoj muzej. Stižemo do trga i bazilike iz 1800.godine s najvišim zvonikom Istre. S svoja 62 metra podsjeća na onaj na trgu Svetog Marka u Veneciji. Još je mnogo povijesno važnih crkvi u samom gradu i okolici.
Ipak ono po čemu je Vodnjan najpoznatiji su 38 murala, nastalih na zidovima kuća za vrijeme Boombarstick festivala i Street Art festivala. Postoji karta grada po kojoj se mogu obići. Pogledajte ju ovdje. Još malo šetamo uličicama i trgovima i krećemo dalje prem Balama.
Van grada je park s kažunima, tradicionanim pastirskim kućicama od kamena. Ovo je napravljeno za turiste. Prikazane su faze izgradnje kažuna, kao i izrada suhozida od kamena. Ovih kažuna ima po Istri po poljima. Više nemaju funkciju sklanjanja pastira od sunca i kiše, za skladištenje mlijeka ili poljoprivrednih alatki. Više su tvar nostalgije vlanika zemljišta. Do se vozimo ka Balama oko nas sami maslinici i vinarije.

BALE – VALLE

Bale (na talijanskom Valle) se nalaze 5 km od mora blizu Rovinja. Prema tamo iz mjesta vodi Bulevar svjetskih genijalaca (Boulevard World Genius), posvećen svjetskim velikanima od Aristotela do tvorca World Wide Weba Tima Berners Leea. 13 spomenika ili bolje reći kamenih blokova su napravili kipari iz Italije i Hrvatske. Ispod mora su 1992. godine pronađeni ostaci desetak vrsta dinosaurusa, pa je to jedinstveni paleontološki park u svijetu pod vodom. U multimedijalnom centru Ulika se mogu vidjeti postavke posvećene njima, kao i kolekcija ptica Istre, koje je za života proučavao lokalni ornitolog. Mogu se vidjeti preparirane ali i čuti njihov pjev.
Same Bale su nekada bile utvrđeni gradić na brdu visokom 140m još od rimskog doba. Na vrhu je crkva iz 1880.godine, izgrađena na mjestu crkvi iz 8 i 16 stoljeća. U vrijeme gradnje današnje crkve, kameni ostaci starijih crkva pohranjivani su u kriptu. U lapidariju je liturgijski namještaj i razni drugi predmeti. U kripti je pohranjen i sarkofag iz 1595. Blaženog Julijana, zaštitnika Bala. Par koraka dalje je stari Kaštel Soardo Bembo, koji je u 16.stoljeću pretvoren u gotičko-renesansnu palaču obitelji za lagodan i luksuzan život. Danas je u kaštelu sjedište Zajednice Talijana. Na prvom su katu se mogu vidjeti najljepši venecijanski kostimi.
Spuštamo se s trga do male gotičke crkve Sv. Antuna Opata iz 1381.godine s prekrasnim freskama venecijanskih majstora. Vraćamo se na trg i dalje šetamo uskim uličima do našeg auta.

KANFANAR I DVIGRAD RUŠEVINE

Kod Kanfanara se nalazi veliki kamenolom s poznatim istarskim kamenom od koga su igrađene mnoge palače ne samo na ovom prostorima. Također je i velika industrijska zona s poznatom rovinjskom tvornicom duhana. U samom gradiću nema nešto vrijedno za vidjeti. Vrijedi jedino posjetiti Dvigradske ruševine udaljene 5 km. Iako se spominju još u antičko doba, prvi pisani trag je iz 879.godine. Današnji kaštel je izgrađen uglavnom u 14-15 stoljeću, u vrijeme borbe Venecije i Austrije, upada uskoka i i izbjeglica pred Turcima. Dvostruke zidine, obrambeni tornjevi i troja ulazna vrata nisu pomogli da naselje opstane. Zbog kuge postepeno biva napušten od stanovništva. Konačno 1715.godine prepušten je zaboravu.

ŽMINJ

Iako su tu bila brojna naselje još od prapovijesti, ime grada se prvi puta  spominje 1178. godine. Na vrhu malog brežuljka bila je utvrda i u sklopu nje crkva. Od utvrde je ostale samo kula iz 15.stoljeća koja se naslanja na kasnije izgrađenu crkvu, čija gradnja počinje 1632. a završava 1717. godine. Pored crkve nalazi se renesansna palača iz 16.stolječa u kojoj je danas Čakavska kuća i knjižnica. Tu je i javna cisterna s dva bunara iz 19. stoljeća. Malo niže je mali trg i poznati restoran Pod Ladonjom a nešto dalje na cesti za Pićan je i konoba Žminjka. Oba nude odličnu domaću kuhinju po pristupačnim cijenama. Nas je put na kraju odveo do agroturizma obitelji Ferlin na gulaš od boškarina s fužima i domaće raviole s skutom i špinatom.

This entry was posted in Bale, Dvigrad ruševine, Kanfanar, vODNJAN, Vodnjan, Žminj and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.